Veelgestelde vragen

Goede groenten

Eet dagelijks 250 gram groenten en twee stukken fruit. Daarnaast is het goed om wekelijks peulvruchten te eten. Dit zijn bijvoorbeeld (soja)bonen, linzen, kikkererwten en spliterwten. Deze producten zorgen voor een verlaging van je cholesterol.

  • Voldoende vezels
    • Vezels vind je in plantaardige producten zoals groenten en fruit maar vooral in brood, graanproducten, rijst en pasta. Kies hierbij voor volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta. Vezels zijn nodig voor een goede werking van de darmen en houdt je hart en vaten gezond.
  • Verschil in vlees
    • Rood, wit en bewerkt vlees, wat is het verschil?
      • Wit vlees is afkomstig van gevogelte. De gezondheidsraad raadt dit aan als beste keuze als je graag vlees eet.
      • Rood vlees is afkomstig van zoogdieren als runderen en varkens. Eet dit maximaal 1 of 2 keer per week.
      • Bewerkt vlees bestaat voornamelijk uit de kant-en-klare producten. Ze zijn voor conserveringsdoeleinden gerookt of gezouten of er zijn conserveringsmiddelen aan toe gevoegd. Eet dit maximaal 1 of 2 keer per week.
  • Vet veel vetten
    • Zachte margarines, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën krijgen de voorkeur boven boter, harde margarine en bak- en braadvetten. Eet 1 keer per week een vette vis zoals zalm, haring, makreel of paling. En neem dagelijks 25 gram ongezouten noten of pinda’s als tussendoortje.
  • Diverse drankjes
    • Groene en zwarte thee heeft volgens diverse studies een positieve invloed op je bloeddruk. Hou je juist van koffie? Drink dan gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie. Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken. Anders loop je de kans op overgewicht en diabetes type 2. Geen alcohol drinken is het advies. Drink je wel wat? Drink dan niet meer dan 1 glas op een dag. Zo verlaag je het risico op chronische ziektes.
  • Tips voor gezond eten op een rij:
    • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en 200 gram fruit
    • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin, volkorenbrood of andere volkorenproducten
    • Eet wekelijks peulvruchten
    • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
    • Neem enkele porties zuivel per dag
    • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
    • Drink dagelijks drie koppen thee
    • Kies voor volkorenproducten
    • Kies voor zachte margarines, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
    • Drink liever gefilterde koffie
    • Eet je graag vlees? Kies dan het liefst voor gevogelte
    • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
    • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
    • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag.
    • Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig. Behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik gevarieerd eet en niet elke dag hetzelfde?

Maaltijden

Onze maaltijdcomponenten worden centraal geproduceerd in onze productiekeuken, hierdoor kunnen onze producten sporen van diverse allergenen bevatten, waaronder ei, lupine, noten, pinda's, mosterd, selderij, soja, vis, gluten, melk, schaaldieren, sesam, sulfiet en weekdieren.

  • Ik ben allergisch voor bepaalde dingen, wat nu?
    • Onze supermarkt is zo ontworpen dat je zelf kunt aangeven welke allergenen je wel en niet mag hebben. Alleen de producten die voldoen aan deze filter(s) worden weergegeven. Deze instellingen hoef je alleen de eerste keer door te voeren.
      Om de allergenen in te stellen log je in op Smaakhelden. Kies vervolgens rechtsboven in de hoek voor 'mijn account'. Je bent nu in het persoonlijke gedeelte van het account. Klik vervolgens op 'wijzigen'. Bij het kopje 'instellingen allergenen’ staan alle opties standaard op 'nee'. Ben je voor een bepaald allergeen allergisch? Kies dan voor 'ja'. Bij vragen, raadpleeg dan onze handleiding [link volgt].
  • Wat is sous-vide?
    • Sous-vide is een speciale kooktechniek die afwijkt van de traditionele kookmanieren. Sous-vide staat voor 'onder vacuüm'. De techniek neemt vele voordelen met zich mee. Hier lees je alles over sous-vide.
  • Hoe bereid ik mijn maaltijd?
    • De sous-vide maaltijdcomponenten van Smaakhelden zijn al gegaard. Je hoeft ze thuis alleen nog op te warmen. Er zijn vier manieren van opwarmen. Bekijk hier de bereidingstips en video instructies.
  • Zijn de maaltijden van smaakhelden duurder dan in de normale supermarkt?
  • Kan ik de maaltijden ook in de vriezer bewaren?
  • Kan iedereen zomaar maaltijden bestellen bij Smaakhelden?
  • Wordt alles al vooraf klaargemaakt of moet ik ook nog iets zelf doen?
  • Ik kan geen vast voedsel eten. Wat nu?

Smaakhelden account

  • Hoe kan ik me aanmelden?
    • Met dit formulier kun je een Smaakhelden account activeren.
  • Ik wil mijn accountgegevens wijzigen, hoe doe ik dat?
    • Via dit formulier kunt je jouw persoonlijke accountgegevens wijzigen. Dit geldt voor zowel een persoonlijk- en groepsaccount.
      Kan ik mijn eigen gebruikersnaam kiezen?Je ontvangt van smaakhelden jouw unieke gebruikersnaam. Het wachtwoord kies je vervolgens zelf. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier.
       

Bestellingen

  • Kan ik mijn bestelling nog aanpassen?
    • Zolang de bestelling de status 'nog aan te passen' heeft, kun je jouw bestelling nog wijzigen. Dit doe je door in te loggen bij Smaakhelden. Kies vervolgens rechtsboven in de hoek voor 'mijn account'. Je bent nu in het persoonlijke gedeelte van het account. Links van de pagina staat 'lopende bestellingen', klik daar op. Je ziet een overzicht van al jouw lopende bestellingen. Kies de bestelling die je wilt wijzigen en klik op 'bekijk bestelling'. Je kunt de aantallen wijzigen of nieuwe producten toevoegen en/of verwijderen. Om meer producten aan de lopende bestelling toe te voegen kies 'verder winkelen'.
  • Kan ik mijn bestelling nog annuleren?
    • Je kan alleen een lopende bestelling nog annuleren. Dit doe je door in te loggen bij Smaakhelden. Kies vervolgens rechtsboven in de hoek voor 'mijn account'. Je bent nu in het persoonlijke gedeelte van het account. Links van de pagina staat 'lopende bestellingen', klik daarop. Je ziet een overzicht van al jouw lopende bestellingen. Deze zijn nog niet door Smaakhelden ontvangen. Kies de bestelling die je wilt annuleren en klik op 'bekijk bestelling'. Om de bestelling te verwijderen kies 'pas bestelling aan' en zet alle producten op 0. Bevestig vervolgens door de bestelling op te slaan.
  • Ik heb mijn bestelling ontvangen, maar ik mis producten. Wat nu?
    • De bestelling moet gelijk aan de pakbon zijn. Is dit niet het geval, dan is er iets niet goed gegaan. Neem dan direct contact op met de klantenservice. De klantenservice onderzoekt waar het fout is gegaan en wat de vervolgstappen zijn.
  • Ik heb mijn bestelling ontvangen, maar heb andere producten gekregen. Wat nu?
    • Het kan voorkomen dat je een ander product ontvangt, dan je besteld hebt. Wij proberen pakfouten zoveel mogelijk te voorkomen. Het kan zijn dat een product niet meer voorradig is. In dat geval sturen wij een soortgelijk product. Wil je weten wat er exact aan de hand is en/of ben je niet tevreden over het vervangend product? Neem dan direct contact op met de klantenservice. Daar word je verder geholpen en naar een oplossing gezocht.
  • Hoe kan ik mijn bestelhistorie zien?
    • De bestellingen die je via de webwinkel plaatst blijven bewaard. Deze kun je altijd in blijven zien. Om het bestelarchief te bekijken log je in op Smaakhelden. Kies vervolgens rechtsboven in de hoek voor 'mijn account'. Je bent nu in het persoonlijke gedeelte van het account. Links van de webpagina staat 'bestelgeschiedenis', klik daar op. Een overzicht van bestellingen wordt zichtbaar. Door op 'bestelling bekijken' te klikken open je de order.

Online supermarkt

  • Hoe werkt de supermarkt?
    • Wij hebben een supermarkt handleiding geschreven die precies beschrijft hoe je een bestelling kunt plaatsen. Bekijk onze handleidingen!
  • Hoe kom ik snel boven aan de webpagina?
    • Er is veel vraag naar een knop die je direct naar het begin van de webpagina stuurt. Het is nog niet mogelijk deze knop te realiseren. Een alternatief is om de toets combinatie: ctrl + home te gebruiken.
  • Wat betekent route 2 op de leverdag pagina?
    • Smaakhelden geeft haar klanten de keuze compleet samengestelde maaltijden te kopen. In overleg met de klantenservice kan de klant toegang krijgen tot dit assortiment. Gezien de vele voorwaarden kan dit alleen op aanvraag.
  • Is er ook een zoekfunctie?
    • Ja, de Smaakhelden supermarkt is voorzien van een zoekfunctie. Na het inloggen en het kiezen van de aflevering verschijnt er rechtsboven een zoekbalk. Door middel van trefwoorden in de zoekbalk te plaatsen kun je producten zoeken. Na het zoeken ontstaat er een lijst met producten die aan de zoektermen voldoen.
  • Is er na aankoop een bedenktijd?
    • Nee, omdat het gaat om verse en gekoelde voedingsmiddelen wordt geen bedenktijd gehanteerd. Volgens de Autoriteit Consument & Markt is dit niet verplicht wanneer het gaat om verse voedingsmiddelen.

Levering & ophalen

  • Moet ik bij Smaakhelden verzendkosten betalen?
    • Nee, alle kosten zijn in de verkoopprijzen verrekend. Je betaalt dus alleen de verkoopprijs plus btw.
  • Waar kan ik mijn bestelling ophalen?
  • Wat als ik niet thuis ben op de dag dat de levering gedaan wordt?
  • Moet ik zelf de bestelling aannemen?
  • Op welke dagen worden maaltijden geleverd?

Betalen

  • Hoe kan ik betalen?
    • Na het plaatsen van de bestelling ontvang je een e-mail met de factuur van Cello. Cello verzorgt de facturatie voor Smaakhelden.
  • Zijn er andere betalingsmogelijkheden?
    • Smaakhelden ondersteunt op dit moment geen andere betalingsmogelijkheden. Alle betalingen gaan momenteel via Cello. Zij versturen de facturen via e-mail.
  • Wat is de betalingstermijn?